Portering utav telefonnummer
19.01.2016 22:24Som bekant för en del av er har det dykt upp en del frågor kring Com Hems telefonitjänst, och då med avseende på flytten av befintligt telefonnummer (hädanefter kallat ”portering”).
Först ett par klargöranden.
1. Precis som påpekats kommer telefonin från Alltele att sluta att fungera då Com Hem tar över.
(Skulle någon boende ha en telefonitjänst från en tredje part (dvs inte från inte Alltele eller Com Hem) som enbart är beroende av bredband, typiskt en liten dosa som det kopplas in i routerns bredbandsuttag, kommer detta fortsätta att fungera.
2. Com Hems telefoni kommer att fungera från dag ett – dock kommer man alltså att ha ett temporärt telefonnummer under tiden porteringen sker. Det innebär rimligen främst ett problem för inkommande samtal. Com Hem förstår att detta ställer till det för boende som t.ex. förväntar sig inkommande samtal varje dag på sitt ”gamla vanliga ” fasta telefonnummer. Att ringa ut kommer dock gå, om än från ett nummer som mottagaren då kanske inte känner igen, vilket Com Hem inser kan vara ett problem i sig.
Portering
Porteringen kan inledas först efter det att Com Hem tagit över, dvs med start 1 februari. Vår förhoppning var att man skulle kunna påbörja porteringen innan övertagandet, men det är tyvärr inte möjligt.
Porteringen tar vanligtvis upp till 18 arbetsdagar. Dock kan porteringen skyndas på och då utföras på upp till 5 arbetsdagar. Detta förutsatt att ni som kund själva hör av sig till Com Hems kundtjänst och begär ett påskyndande av sin portering. Det är alltså upp till 5 arbetsdagar från det att Com Hem har porteringsfullmakten och att Com Hem fått ok att få utföra porteringen (detta godkännandes ges av tredje part, dvs Com Hem får inte ”plocka” telefonnummer hur som helst). Just detta godkännande av tredje part är det som gör att Com Hem inte kan ge ett exakt besked om hur lång tid det tar, då det handlar inte enbart om handläggningstid på Com Hem.
Vi hoppas detta blogg förtydligat förvirringen med portering utav telefonnummer och ber samtidigt att få beklaga att vi inte kan få portering snabbare än 5 arbetsdagar.
Vänlig hälsning,
Styrelsen