När du flyttar in

Varmt välkommen till Brf Sjöstaden 1!

Som nyinflyttad finns det en del saker som kan vara bra att känna till. Styrelsen har regelbundna informationsmöten för nyinflyttade. Här nedan finns även viktig information. Det går alltid bra att kontakta styrelsen vid frågor: styrelsen@sjostaden1.se

Lämna din e-post
Om du inte redan meddelat din e-postadress så gör gärna det då så du får Nyhetsbrev och annan viktig information.

Att bo i bostadsrätt
Du har köpt en bostadsrätt vilket innebär att är medlem i en bostadsrättsförening och får en andel i den. Du äger rätten att bo i din lägenhet och har ansvar för att reparera och underhålla den. I juridisk mening äger du inte din lägenhet utan du äger rätten att bo i den. En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som styrs enligt bostadsrättslagen. Föreningen äger huset och marken och alla medlemmar är skyldiga att följa föreningens stadgar. Stadgarna hittar du på hemsidan under Föreningen.

Hushållsel
Föreningen upphandlar el gemensamt för alla lägenheter och just nu ingår elen i månadshyran.

Nycklar och passerkort
Nyckelar och nyckelkort till lägenhet, postfack respektive källare/tvättstuga/sopnedkast/återvinningsrum ska du ha fått av säljaren. Om du behöver extra nycklar eller tappar sådan beställer du nya genom att ladda ner en blankett som du hittar på hemsidan under För boende. Om du behöver passerkort eller nyckelbricka skicka mail till access-sjostaden1@westmere.se. Kostnaden för passerkort och/eller nyckelbricka är 120SEK per styck.

Porttelefon
Porttelefonen är kopplad till telenätet. Det betyder att du talar med din besökare via hemtelefonen. När ett samtal kommer från porten trycker du på telefonens knapp ”55*” stjärna för att öppna. Skicka mail till access-sjostaden1@westmere.se om du vill att din porttelefon ska kopplas till din fasta telefon eller mobiltelefon. Porttelefonen fungerar mellan klockan 6:00-21:30

Namn vid lägenhetsdörren
Kontakta styrelsen om du vill ändra eller lägga till namn utanför lägenhetsdörren.

Bredband & TV
Föreningen har kollektivavtal med Com Hem för internet, IP-telefoni, digital-tv och analog-tv. Läs mer under Data och telefon.

Garageplats
Kontakta styrelsen om du önskar en garageplats. En plats kostar 1200 kr/månad och kostnaden läggs på hyresavin. Läs mer under Fastigheten.

Fastighetsskötare
Föreningen har avtal med Rubin Facilitetsservice. Du hittar kontaktuppgifter till dem på hemsidan och i varje port. Rubin Facilitetsservice ska kontaktas vid centrala fel i din lägenhet (t ex värme) eller vid fel i allmänna utrymmen (t ex tvättstuga). Vid hissfel vänligen kontakta Kone.

Brandvarnare i lägenheten
Det sitter en brandvarnare i varje lägenhet som är kopplad till elnätet. I brandvarnaren finns ett backup-batteri. Du som lägenhetsinnehavare ansvarar för att byta batteriet när det tar slut, vilket märks genom att det piper. Läs mer under För boende.

Sopor
Hushållssopor slängs i sopnedkasten som finns på övre och nedre gården. För att undvika stopp i nedkasten väljer du nedkast utifrån vilken port du bor i. Information finns på varje nedkast. Tänk på att inte packa påsen för full när du slänger, då riskerar dem att fastna längre ner. 
I återvinningsrummet, som du når via nedre gården, kan du slänga grovsopor, glas, plast, metall, papper, tidningar och el samt batterier. Det är inte tillåtet att slänga möbler eller andra skrymmande föremål. Färg och kemikalier får inte heller lämnas i återvinningsrummet utan kan lämnas in på bensinstationen Circle K på Hammarby Fabriksväg 51.

Köksfläkt
Vår fastighet har ett centralt ventilationssystem vilket innebär att endast köksfläktar med spjäll får monteras eller en kolfilterfläkt som inte är kopplad centralt.